Politikker

Sygdom

Syge børn må ikke komme i institutionen. Jeres barn er syg, hvis det ikke er i stand til at være med i de daglige aktiviteter. Dette er både uden- og indendørs aktiviteter, som for eksempel gåture eller leg på legepladsen. Tegn på sygdom kan være feber, mavetilfælde i form af diarré eller opkastninger, stærk forkølelse eller øjenbetændelse med pusudflåd. Reglerne er lavet for at forhindre smittespredning mellem børnene, og det er vigtigt, at de bliver overholdt.

Hvis dit barn er syg, skal du give besked inden kl. 09.00 via Aula eller telefon.

Hvis dit barn bliver syg i løbet af dagen, ringer vi til jer.

Medicin

Når forældre til kronisk eller langvarigt syge børn anmoder personalet i dagtilbud om at give medicin, er forældrene ansvarlige for, at instruktionen fra den ordinerende læge om medicingivning videregives til personalet. I de fleste tilfælde vil påskriften på medicinbeholderen være tilstrækkelig. Beholderen skal have let læselig påskrift med oplysning om barnets navn og personnummer, medicinens art og den ordinerede dosis.

Aflevering/afhentning

Når barnet møder i institutionen om morgenen er det vigtigt, både for personalet og for barnet, at vi får sagt godmorgen.

Barnet har altid mulighed for at vinke til jer når I går, og personalet hjælper gerne med at sige farvel, (se på tavlen ved indgangen under vinkehånden, hvem af personalet som vinker med jeres barn, på den pågældende dag) dog kan der ikke påregnes hjælp til at vinke efter kl. 09.00.

Hvis jeres barn bliver hentet af andre end de sædvanlige, skal personalet have besked.

Man tjekker sit barn ind på vores elektroniske skærm om morgenen og tjekker ud igen ved afhentning.

Personaletavle

Mobil

Vi vil gerne frabede os mobil under aflevering og afhentning

Det er vigtigt, at man er tilstede ved aflevering og afhentningen af sit barn.

At vi gensidigt giver hinanden den nødvendig information om barnet – har det brug for en middagslur, er der andre der henter barnet, har barnet slået sig, ikke spist så meget osv.

Ved beskeder til stuen, benyt gerne SMS så vil vi besvare når det er muligt.

Fødselsdage

I Børnehuset Rinkenæs fejrer vi alle børnenes fødselsdage – enten på dagen eller en af dagene tæt på. Vi synes det er vigtigt for barnet at "have dagen for sig selv", så vi vil gerne, at I aftaler hvornår og hvordan, med personalet på barnets stue i god tid inden dagen, så det ikke falder sammen med andre begivenheder – der er jo også dage, hvor flere børn har fødselsdag på samme dag.

En fødselsdag kan fejres på mange måder. Fælles for alle fødselsdage er, at de fejres stuevis og er for alle stuens børn.

De fleste børn har et eller andet med, som de deler ud – men det er ikke noget krav.

Nogle deler frugt, boller, is, flødeboller, kage (købt eller hjemmebagt) eller lignende ud. Det er jer, som forældre, der bestemmer, hvad I har lyst og overskud til. Børnene er lige begejstrede uanset niveauet. For dem handler det om at være i centrum.

Vi har nogle faste ritualer for, hvordan barnet bliver fejret. Hver stue har en "fødselsdagsstol" som barnet sidder på, vi tænder stearinlys – ét for hvert år, vi synger fødselsdagssang og råber Hurra – også ét for hvert år og så flager vi. Barnet får en lille gave, som de andre børn har været med til at lave.

Hvis I er i tvivl om noget ift. fejring af jeres barns næste fødselsdag, så tag fat i Stuens personale.

Fødselsdag

Forsikring

Er dit barn forsikret?

Det er forældrenes egen ulykkesforsikring, der skal dække ved ulykker. Dette gælder både på udflugter, ture eller på legepladsen.

Institutionen er selvforsikret for så vidt angår Institutionens inventar og legesager. Hvis nogle børn kommer til at ødelægge andre børns inventar, f.eks. briller, har forældrene det juridiske erstatningsansvar.

Husk at tegne ulykkesforsikring på jeres barn!

Søvn

Søvnen er vigtigt for børns udvikling og et vigtigt samarbejdsemne med forældre til børn i vuggestuen. Barnet søvn drøftes løbende mellem forældre og personale efterhånden, som barnet søvnvaner og søvnbehov ændres. Barnets sovetider registreres af personalet og kan ses af forældrene på infotavlen i garderoben.

Børn i alderen 0-2,6 år sover i barnevogne i liggehallen. Liggehallen er overvåget både af personale og af babyalarmer. Børnene sover med godkendte seler frem til de fylder 2,6 år. Herefter sover børnene indendørs på stuen i sovetelte.

Barnevogne

Solpolitik

• Det forventes, at børnene er smurte, inden de kommer om morgenen.
  • Vi opfordrer til, at børnene har en solhat med, som beskytter mod solen i nakken.
  • Vi opfordrer til, at forældre giver børnene let tøj på, som dækker huden.
  • Vi vil ved behov søge i skygge under træer, og parasoller, når børnene leger udendørs imellem kl. 12.00 og 15.00.
  • Vi vil smøre jeres barn med solcreme Derma faktor 30 ved middagstid.

Fotografering

En gang om året har vi et samarbejde med fotografen Lise Buchvaldt.

Legetøj

Børn kan have svært ved, at overskue konsekvenserne af, at have ansvaret for deres eget legetøj. Vi har erfaring for, at eget legetøj kan skabe unødige konflikter og kan forhindre børnene i, at frigøre sig til anden leg. Derfor har vi i Børnehuset Rinkenæs valgt, at børnene som udgangspunkt ikke har deres eget legetøj med i institutionen.

Vi ved dog også, at børn kan bruge deres eget legetøj til, at skabe en fortælling om dem selv. Derfor har vi nogle gange en legetøjsdag, og det vil blive meldt ud på Aula.

Hvad har man med på legetøjsdag?

• Ét stykke legetøj eller udklædningstøj
  • Intet med batterier
  • Ingen instrumenter
  • Der skal navn på alt legetøj
  • Personalet tager ikke ansvar for legetøjet hvis det bliver væk eller går i stykker

Ferie

Hvis dit barn holder fri eller ferie, skal du give besked inden kl. 09.00 via Aula eller telefon.